Ознаке

NIKADA nisam uradila nešto ovako radikalno – kaže Marina Abramović (67) uoči svog najnovijeg performansa „512 sati“, koji će danas početi u londonskoj galeriji „Serpentin“. Ona će do 25. avgusta, osam sati dnevno, šest dana nedeljno, boraviti u ogoljenom galerijskom prostoru i raditi – „ništa“! Biće to njen prvi nastup posle čuvenog performansa „Umetnik je prisutan“ u muzeju MOMA u Njujorku 2010. godine.

– Ovoga puta nema stola i stolice, bićemo tu samo ja i publika, koja će biti moj živi materijal. Ovo je najradikalnije, najduhovnije i najogoljenije što mogu da uradim – rekla je umetnica u intervjuu „Gardijanu“ i pozvala posetioce „da dođu i zure u nju“.

U galeriju će publika ulaziti „ogoljena“, jer će im se oduzimati torbe, jakne, satovi, telefoni i sva elektronika. Zbog ovog performansa, Marina je nedeljama bila na strogoj dijeti, a o njenom psihičkom zdravlju brinuo se jedan šaman.

Srpska umetnica svetskog renomea, priznaje da se pomalo plaši susreta sa „teškom britanskom publikom“:

– Britanci su sarkastični i cinični, sve im brzo dosadi. Ne žele da učestvuju u nečemu što bi moglo da ih obruka, postidi ili ismeje, a to je veliki izazov.

Mada je ugledni magazin „Tajm“ svrstao na listu „100 najuticajnijih ljudi na svetu“, Marina ima mnogo kritičara. Najviše joj zameraju na „estradnom imidžu“, druženju sa zvezdama poput Lejdi Gage i Džej Zija. Trn u oku im je i njena ljubav prema visokoj modi (najčešće oblači kreacije kuće „Živanši“, ali joj nisu strani ni drugi preskupi modeli), pojavljuje se na naslovnim stranama modnih magazina, dok u isto vreme promoviše svoju „nematerijalnu umetnost“.

– Najviše me kritikuje moja generacija, umetnici iz sedamdesetih godina. Nema ništa tragičnije nego kada ti isti umetnici i danas rade i proizvode umetnost sedamdesetih.

„Kraljica performansa“, kako je zovu, će u septembru postaviti još jednu „interaktivnu predstavu“ u njujorškoj Šon Keli galeriji, a muzej Gugenhajm ponudio joj je da sama osmisli proslavu svog 70. rođendana u njihovom prostoru.

PLAGIJAT?

Grupa uglednih kustosa i istoričara umetnosti smatra da u svom najnovijem performansu „512 sati“, Marina Abramović ne priznaje uticaje njujorške konceptualne umetnice Meri Elen Kerol, koja na sličnom projekatu, nazvanom „Ništa“, radi još od devedesetih godina. Ova dobitnica uglednih stipendija radila je sa Abramovićevom na grupnoj izložbi u Čikagu pre dve godine. Stručnjaci strahuju da će rad „planetarne zvezde“ zaseniti Kerolovu i obezvrediti njen trud.

Marina ogoljena do kraja | Kultura | Novosti.rs.

Advertisements